۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

«به‌روز شدن»، گفتن از موبایل و فیس‌بوک نیست

«به‌روز شدن»، گفتن از موبایل و فیس‌بوک نیست

نوید سیدعلی‌اکبر از انتشار«پریزادان درخت سیب» خبر داد؛ نویسنده در این داستان یک افسانه شفاهی را به‌روز کرده؛ البته این نوشدن به معنی گفتن از موبایل و فیس‌بوک نیست.

نوید سیدعلی‌اکبر در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار«پریزادان درخت سیب» خبر داد و افزود: این داستان که از سوی نشر افق منتشر می‌شود، بازآفرینی یک افسانه ایرانی به نام«نارنج و ترنج» است و تصویرگری آن را کیانوش غریب‌پور برعهده دارد.

نویسنده کتاب «بابای من با سس خوشمزه است» با اشاره به این‌که هیچ محدودیتی در برخورد با افسانه‌ها وجود ندارد گفت: ما می‌توانیم تنها به ساده کردن افسانه‌ها بپردازیم و هیچ تغییری در ساختار آن ایجاد نکیم. من با این کار مخالف نیستم اما ساده‌نویسی را کار خلاقه‌ای نمی‌دانم. بیشتر جنبه فنی و تکنیکی دارد. از سوی دیگر در بازآفرینی یک افسانه، می‌‎توان تا آنجا پیش رفت که ساختار و کلیت آن به هم بریزد. مثل کاری که محمدرضا شمس با قصه‌ها و افسانه‌ها انجام می‌دهد.

سیدعلی‌اکبر در«پریزادان درخت سیب»، روش بینابین را برگزیده و داستان اصلی را دگرگون نکرده است. او نه ساده‌نویسی کرده و نه چون محمدرضا شمس، ساختار و کلیت افسانه را به هم ریخته است. نویسنده به گفته خود سه روایت شفاهی از قصه«نارنج و ترنج» را مبنا قرار داده و آنها را با هم درآمیخته است.

نویسنده کتاب«بچه‌غول باید توی مدرسه بماند»، به‌روز شدن را یکی از ویژگی‌های ذاتی قصه دانست و افزود: ادبیات شفاهی ما سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده است پس به‌روز شدن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ادبیات است. اما من در قصه خود به فیس‌بوک و موبایل اشاره نکرده‌ام. من با روشی که احمد شاملو در به‌روز کردن قصه‌ها و افسانه‌ها داشت موافقم به همین‌خاطر، تنها فرم روایی را تغییر داده‌ام.

سیدعلی‌اکبر معتقد است قصه‌ها و افسانه‌ها در هر دوره‌ای، کارکرد و مخاطب خاص خود را دارند. به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، روزگاری سفر به آسمان یا اعماق دریا، افسانه تلقی می‌شد اما امروز همه این خیالات به واقعیت پیوسته است. نکته دیگر این‌که افسانه، انسان را رهسپار دنیای خیال کرده و از درد و رنج او می‌کاهد.

نوید سیدعلی‌اکبر، افسانه‌ها را داستان‌هایی می‌داند که در آن، انسان‌ها، جانوران، اشیا یا موجودات تخیلی، ماجراهای گوناگون و باورنکردنی به وجود می‌آورند.داستان‌هایی که از امیدها و آرزوهای انسان سخن می‌گویند و از میل و خواست او برای جبران ناتوانی‌ها.

نویسنده کتاب «کاج‌های کفش‌دوزک و کالسکه» با تاکید براین‌که قصه‌ها، کمبودهای کودکان در دنیای واقعی را جبران می‌کند گفت: بچه‌ها با افسانه‌ها و داستان‌های تخیلی، تخلیه روانی می‌شوند و کمبودهای خود در زندگی واقعی را با پناه بردن به فانتزی جبران می‌کنند ضمن این‌که این داستان‌ها کارکرد آموزشی هم دارند البته آموزش مدرن.

 

کد خبر 2234905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha